الماس و هر آنچه از نحوه نگهداری آن باید بدانید

الماس جزو گروه عناصر تک جزئی (Native Elements) قرار می‌گیرد که فقط از کربن خالص تشکیل شده است. علی‌رغم میزان درجه سختی بالای الماس بر حسب موس (ضریب سختی 10) که موجب می‌شود این گوهر سخت‌ترین ماده در جهان به حساب بی‌آید، اما در مقابل خط و خش در تماس با سایر الماس‌ها و یا ضربات محکم ممکن است دچارصدمه شود (اجسام از نظر سختی بر اساس جدول موس (Mohs) به ده دسته از نرم‌ترین تا سخت‌ترین طبقه‌بندی می‌شوند). مهم‌ترین عامل درخشندگی در الماس به نحوه‌ی عبور نور از آن بستگی دارد، هرچه درجه کیفی تراش آن بهتر باشد درخشش نیز بیشتر خواهد شد، اما میزان تمیزی الماس نیز در این امر نقش بسزایی دارد.

بنابراین بهتر است از آن‌ها در مقابل صدمات احتمالی مراقبت‌های لازم را انجام بدهیم. در این مقاله به بررسی نحوه‌ی نگهداری الماس با توجه به آموزش‌های تخصصی آکادمی گوهر ایران می‌پردازیم.

    نحوه نگهداری از الماس

    بهترین نحوه نگهداری الماس این است که پس از هربار استفاده آن را تمیز کنید، این کار موجب می‌شود تا در مقابل انواع لوسیون، پودر بچه و سایر پودرهای آرایشی و بهداشتی، صابون و حتی روغن‌های طبیعی بدن، گرد و غبار و چربی‌ها که باعث کاهش درخشندگی آن‌ها نیز می‌شود، محافظت کنید.

    چگونگی تمیز کردن الماس

    نگهداری از الماس و مراقبت از جواهرات دارای این سنگ تاثیر بسیار زیادی در حفظ ارزش آن‌ها دارد. شما می‌توانید با استفاده از محلول آمونیاک رقیق (چیزی شبیه شیشه پاکن‌ها) یا مخلوط آب گرم و صابون باعث حفظ و افزایش میزان جلاء و درخشندگی الماس استفاده شوید. (هرگز از محلول‌های شیمیایی همچون سفیدکننده‌ها استفاده نکنید). الماس را چند دقیقه‌ در یکی از محلول‌های فوق انداخته و با استفاده از برس نرمی که فاقد پرز است، مانند مسواک‌های قدیمی لکه‌ها و چربی‌ها را از روی آن تمیز کنید، سپس آن را با آب شستشو داده و با پارچه‌ای نرم خشک کنید.

    نحوه نگهداری از الماس و جواهرات الماس نشان در سفر

    مجموعه جواهرات خود را به صورت جداگانه در جعبه‌هایی با روکش مخملی نگه دارید تا فلزات و گوشه‌های آن، به الماس صدمه نزند. بهتر است در هنگام سفر جواهراتی که دارای الماس‌اند را در کیف مخصوص جواهرات و یا کاورهای مخصوص حمل کنید.

    تمیز کردن الماس با استفاده از دستگاه اولتراسونیک

    امروزه برای تمیز کردن جواهرات می‌توان از دستگاه اولتراسونیک (Ultrasonic) استفاده کرد، این دستگاه از طریق ارسال امواج صوتی با فرکانس بالا باعث حل شدن چربی، گرد و غبار و سایر ناپاکی‌های انباشته شده می‌شود.

     

    بهتر است جواهراتی که دارای الماس‌اند را به صورت دوره‌ای و مرتب (ترجیحاٌ هر دو هفته یکبار) تمیز کنید.

     

    سایر خواص متمایز الماس

    • الماس در بین جامدات در دمای ۲۵ درجه بالاترین رسانایی گرمایی را دارد (هدایت گرمایی آن ۵ برابر مس است).
    • الماس ماده نوری ایده‌آلی است که توانایی انتقال طیف نوری فروسرخ تا فرابنفش را دارا است.
    • شاخص بازتابش بسیار بالایی دارد.
    • خواص نیمه‌رسانایی قابل توجهی دارد. شکست الکتریکی آن به‌طور متوسط ۵۰ برابر نیمه‌رساناهای متداول است.
    • در برابر تابش نوترونی به ‌شدت مقاوم است.
    • سخت‌ترین ماده شناخته شده‌است.
    • در مجاورت هوا، روانی طبیعی فوق‌العاده‌ای دارد (مانند تفلون).
    • استحکام و صلبیت بسیار بالایی دارد.
    • تنها به وسیله اکسیژن خالص می توان الماس را سوزاند.

    رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

    ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

    بازگشت به بخش ورود

    کد دریافتی را وارد نمایید.

    بازگشت به بخش ورود

    تغییر کلمه عبور

    تغییر کلمه عبور

    حساب کاربری من

    سفارشات

    مشاهده سفارش