سکه طلا و نحوه تشخیص انواع سکه‌های بانکی و غیربانکی

یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری در ایران توسط عموم مردم خرید انواع سکه است. نکته مهم این است که باید بدانیم برای هر نوع سرمایه‌گذاری ابتدا باید تمام جزئیات مربوط به آن را بشناسیم، بازار سکه و ارز نیز از این قاعده مستثنی نیست. سکه‌های بانکی در کشور ما انواع مختلفی دارد و برای آشنایی با آن‌ها و همچنین در راستای بالا بردن دانش اطلاعاتی شما عزیزان، تیم آکادمی گوهر ایران بر آن شد تا اطلاعات مفیدی را در خصوص انواع سکه طلا با شما به اشتراک بگذارد.

سکه طلا و انواع مسکوکات بانکی

سکه‌های بانکی از نظر طراحی به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ سکه طرح قدیم و سکه طرح جدید که به امامی معروف است.

سکه بهار آزادی طرح قدیم ضرب سا‌ل‌های 1358 تا 1386 بوده و تصویر روی آن منقوش به نام حضرت علی (ع) و تصویر پشت آن عکس بارگاه امام رضا (ع) همراه با عبارت “نخستین بهار آزادی” است.

سکه طرح جدید یا به اصطلاح عموم سکه امامی از سال 1386 تاکنون در بازار توزیع می‌شود. وجه تمایز سکه طلا طرح قدیم و جدید در طرح روی آن و قیمت بالاتر سکه طلا طرح جدید نسبت به طرح قدیم است. تصویر روی سکه طلا طرح جدید مربوط به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (ره) است و تصویر پشت آن همان عکس بارگاه امام رضا (ع) است. 

انواع سکه طلا بانکی به لحاظ عیار و وزن آن‌ها 

            نام سکه   عیار          وزن (گرم)    قطر (میلیمتر) 
      تمام بهار آزادی   22   8.133      22
   نیم سکه بهار آزادی    22  4.0665      19
   ربع سکه بهار آزادی    22 2.03225      14
      سکه یک گرمی   22     1.01    13.3

 

تفاوت سکه‌های بانکی و غیربانکی

مهم‌ترین تفاوت بین سکه بانکی و غیر بانکی را می‌توان در معیارهای استاندارد سکه جستجو کرد، مانند: وزن، نوع بسته بندی، شکل ظاهری سکه و میزان عیار طلای آن.  

سکه‌های بانکی و غیر بانکی از نظر ظاهر و طراحی با هم متفاوت‌اند. در سکه‌های غیر بانکی طرح بارگاه امام رضا (ع) نامنظم است و سکه تاب دارد. اما مهم‌ترین فرق در وزن آن‌ها است. وزن سکه بانکی بهار آزادی همیشه ثابت است، اما وزن سکه‌های غیربانکی ممکن است متفاوت و کمتر از حد استاندارد باشد.

نکات کلیدی درباره خرید سکه طلا

  •  سکه طلا را از واحدهای دارای مجوز رسمی از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خریداری کنید. 
  •  تنها سکه‌های وکیوم‌ شده که دارای برچسب هولوگرام‌اند را خریداری کنید.
  • حتما توجه کنید تا حدامکان سکه‌هایی را خریداری کنید که مربوط به ضرب سال ۱۳۸۶ و بعد از آن باشد زیرا در هنگام فروش معمولاٌ این سکه‌ها را با قیمت بالاتری خریداری می‌کنند.
  • برای خرید و سرمایه‌گذاری مطمئن در بازار سکه باید رفتار قیمتی آن را بر اساس نمودارهای بازار و همچنین بورس در گذشته بررسی کنیم، همچنین باید چند معیار مهم را همواره مد نظر داشته باشیم تا از میزان پذیرش ریسک‌های احتمالی در امان باشیم. این معیارها عبارتند از: میزان عرضه و تقاضا، نوسانات قیمتی، التهابات و هیجانات موقتی بازار، سیاست‌های انبساطی و انقباضی بانک مرکزی و ...

شما می‌توانید جهت خواندن مطلب الماس و هر آنچه از نحوه نگهداری آن باید بدانید کلیک کنید.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش