قیمت الماس و عوامل مهم و موثر بر نحوه ارزش‌گذاری آن

عوامل موثر بر قیمت الماس

الماس (Diamond)  نام خود را از خاصیت سختی بالایی که دارد و از کلمه یونانی آداماس (adamas) به معنی غیرقابل تسخیر گرفته است. الماس دارای خواص منحصر به فرد و شگفت‌انگیزی است، که باعث تمایز آن، از سایر گوهرها می‌شود. الماس علاوه بر اینکه به عنوان سخت‌ترین ماده دنیا شناخته می‌شود، بالاترین رسانایی گرمایی را نیز در بین جامدات دارد، اما چه عواملی بر قیمت این گوهر با ارزش موثر است؟ تیم آکادمی گوهر ایران در این مقاله قصد دارد چهار عاملی را که بر ارزش‌گذاری و قیمت گذاری الماس موثر است را شرح دهد.
 

عوامل مهم و موثر در قیمت الماس
 

رنگ (Color)
در سال 1953 میلادی موسسه گوهرشناسی آمریکا (GIA) استانداردهای مشخص و جامعی را برای رنگ در الماس وضع کرد. در این تقسیم‌بندی که از حرف D تا Z مشخص می‌شود، حرف D به معنای الماس کاملاً بی‌رنگ و حرف Z به معنای الماس با رنگ زرد روشن است. این تقسیم‌بندی به اصطلاح Normal Range of Color نام دارد. آنچه که در رنگ الماس حائز اهمیت است این است که هرچه رنگ آن به سمت بی‌رنگی برود قیمت الماس بیش‌تر خواهد شد. اکثر الماس‌هایی که یافت می‌شوند به رنگ قهوه‌ایی و زرد روشن است و الماس‌های بی‌رنگ کمیاب‌ترند.
 

 

پاکی (Clarity)
در این بخش میزان پاک بودن الماس به لحاظ ناخالصی‌های درونی و بیرونی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. میزان پاکی یا ناپاکی متفاوت با آنچه در ذهن عموم مردم است؛ چرا که کوچک‌ترین جسم به اندازه یک نقطه بسیار ریز در گوشه سنگ نیز ناپاکی محسوب شده و بر ارزش آن تاثیر خواهد گذاشت. به صورت کلی ناپاکی‌ها به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم می‌شوند.
برای درجه‌بندی میزان پاکی الماس باید چند عامل بسیار مهم را در نظر داشت:
•    مکان ناخالصی position
•    اندازه ناخالصی Size
•    تعداد ناخالصی Number
•    رنگ ناخالصیColor
•    نوع ناخالصیType/nature
همچنین باید توجه داشت که محل قرارگیری ناخالصی ارتباط مستقیمی بر پاکی آن دارد،.بدین معنا که اگر ناخالصی در مرکز الماس یا قسمتی که بیشتر دیده می‌شود باشد باعث کاهش درجه پاکی الماس می‌شود، ولی اگر ناخالصی در کناره‌ها قرار داشته باشد می‌تواند الماس را در درجه‌بندی معیار به سمت پاکی سوق دهد.

 

 

تراش (Cut)
یکی از عوامل موثر و تاثیرگذار در قیمت الماس نوع برش آن است. عوامل برش cut خود به سه قسمت تقسیم می‌شود:
•    تناسب Proportion
•    تقارن symmetry 
•    پولیش Polish
زاویه‌ای که نور به الماس وارد می‌شود، تعیین می‌کند که نور هنگام ورود به الماس چگونه عمل کند. اگر نور از تاج وارد الماس شود و از کناره‌های آن خارج شود، الماس تیره به نظر می‌رسد و جذابیت خود را از دست می‌دهد. این امکان وجود دارد که الماسی از نظر دو معیار رنگ و پاکی بسیار خوب باشد، اما به علت تراش نامناسب درخشندگی آن کم باشد و به تیرگی گرایش داشته باشد. به عنوان یک اصل مهم باید به این مورد توجه داشت که هر چه  درجه تراش بالاتر باشد، درخشش الماس نیز بالاتر است.

وزن الماس بر حسب قیراط (carat weight)
 وزن الماس را می‌توان بر حسب واحد قیراط که با نماد “ct نشان داده می‌شود، تعیین کرد. به صورت یک قاعده کلی می‌توان چنین گفت، الماس‌های بزرگ کمیاب‌تر از الماس‌های کوچک‌اند و هرآنچه که کمیاب‌تر باشد، ارزش و قیمت بالاتری دارد. بنابراین وزن نیز به عنوان عاملی موثر در ارزش‌گذاری الماس شناخته می‌شود.


جهت آشنایی جامع با الماس دوره شناسایی، ارزیابی و ارزش‌گذاری الماس آکادمی گوهر ایران را از دست ندهید.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش