انواع مروارید و تفاوت مرواریدهای طبیعی و پرورشی آب شور و شیرین

مروارید
از مروارید می‌توان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین گوهرهای شناخته شده در جهان یاد کرد. مرواریدها از این جهت که توسط موجود زنده (صدف) تولید می‌شوند در زمره مواد آلی (گوهرهای ارگانیک) قرار می‌گیرند. تیم آکادمی گوهر ایران قصد دارد در ادامه این مقاله به بررسی انواع مروارید بپردازد.


انواع مروارید
امروزه پیدا کردن مروارید طبیعی امری بسیار نادر است، اما اولین قدم برای تشخیص این گوهر ارگانیک، شناخت انواع آن است. برای تفکیک و تشخیص مروارید طبیعی می‌توان از اشعه ایکس استفاده کرد؛ به این صورت که با عکس‌برداری از مروارید و بررسی لایه‌های آن، مروارید طبیعی از نسخه پرورشی آن تشخیص داده می‌شود.

مروارید طبیعی
هرگاه جسمی خارجی وارد صدف شود و لایه‌های درونی صدف این جسم بیگانه را بپوشانند، مروارید طبیعی شکل می‌گیرد. مروارید طبیعی بسته به جسمی که توسط صدف پوشیده می‌شود، می‌تواند اشکال متفاوتی داشته باشد. این نوع مروارید بسیار کمیاب است و قیمت بالایی دارد. عواملی چون وزن مروارید طبیعی (به قیراط) و میزان فراوانی آن در طبیعت در ارزش‌گذاری آن موثرند.
 

مرواریدهای پرورشی (کشت شده)
این نوع مروارید نیز همانند مرواریدهای طبیعی درون صدف‌ها شکل می‌گیرند، اما عاملی که باعث تمایز آن‌ها از مروارید طبیعی می‌شود، وجود دخالت انسان در روند شکل‌گیری آن‌هاست. برای شکل‌گیری مروارید پرورشی جسم خارجی توسط انسان به درون صدف وارد می‌شود و پس از آن همانند روند شکل‌گیری مروارید طبیعی، این نوع مروارید، تشکیل می‌شود.
 

 

تفاوت‌های مروارید آب شور و شیرین
به طور کلی مروارید‌های طبیعی و پرورشی را می‌توان به دو دسته آب شور و آب شیرین تقسیم کرد. از لحاظ مدت زمان شکل‌گیری مرواریدهای آب شور در مدت زمان طولانی‌تری نسبت به مرواریدهای آب شیرین تشکیل می‌شوند. مرواریدهای آب شور دارای درخشندگی بیشتری هستند، اما به نسبت مرواریدهای آب شیرین دوام کم‌تری دارند. فراوانی مرواریدهای آب شیرین به مراتب بیشتر از مرواریدهای آب شور است و همچنین تنوع آن‌ها از لحاظ رنگ، اندازه، شکل و ... بیش‌تر است. باید دانست که مرواریدهای آب شور از لحاظ قیمت گران‌ترند.
 

انواع مرواریدهای آب شور
 

مروارید آکویا
زیبایی و درخشندگی مروارید آکویا مثال زدنی‌ست. این نوع مروارید، فراوان‌ترین نوع مروارید آب شور است و دارای قیمتی رقابتی هستند. مروارید آکویا معمولاٌ قطری بین 7 نا 10 میلی‌متر دارد. به طور عمده این نوع مروارید به صورت گرداند، اما در اشکال دیگری نیز یافت می‌شوند. این نوع مروارید غالباٌ به رنگ‌های سفید، خاکستری، نقره‌ای، سبز و کرم دیده دیده می‌شوند. معروف‌ترین نوع آکویا، آکویا هاندامای ژاپنی است.
مروارید دریای جنوب 
به طور کلی مرواریدهای دریای جنوب در دو رنگ سفید و طلایی یافت می‌شوند. مروارید سفید رنگ دریای جنوب به عنوان کم‌یاب‌ترین نوع مروارید پرورشی شناخته می‌شود. سایز مرواریدهای دریای جنوب به 20 میلی‌متر نیز می‌رسد، اما مرواریدهای بالای 15 میلی‌متر آن علاوه بر اینکه کم‌یاب‌ترند دارای قیمت بالاتری نیز هستند.
مروارید تاهیتی 
این نوع مروارید به رنگ خاص و متمایزشان معروف‌اند. مروارید تاهیتی با اینکه به مروارید سیاه معروف است، به ندرت تنها به این رنگ دیده می‌شود و دارای طیف رنگی خاکستری، زغالی  و سبز تیره هستند.
مروارید دریا کورتز
این مروارید نادرترین نوع مروارید پرورشی است و مانند مروارید تاهیتی به صورت طبیعی به رنگ سیاه هستند.

جهت شناخت بیشتر مروارید دوره گوهرشناسی سنگ‌های ارگانیک (مروارید) را از دست ندهید.
 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش