ساخت طلا و جواهر به صورت تیراژ در کارگاه

طلاسازی یکی از مشاغلی‌ست که اگر با مهارت بالا و خلاقیت همراه باشد، می‌تواند به درآمد بالایی ختم شود. چراکه همواره طلا و جواهرات با ظرافت و منحصربفرد، مورد استقبال می‌گیرد و تقاضای بسیار زیادی دارد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی در صنعت طلا و جواهرات و با به کارگیری تجهیزات پیشرفته و مخصوص به این کار، می‌توان جواهرات را در تعداد بالا، همراه با کیفیت زیاد تولید کرد. از این رو تیم آکادمی گوهر ایران تصمیم بر آن گرفت تا به صورت جامع مراحل ساخت طلا در تیراژ بالا را در ادامه این مقاله، برای علاقمندان به این صنعت شرح دهد.
ساخت طلا و مراحل آن
طی سلسله مراحل زیر چگونگی ساخت طلا از قبل از ذوب آن تا زمانی که به جواهری زیبا تبدیل می‌شود آورده شده است. این مراحل عبارتند از:
طراحی اولیه
ساخت یک طلا و جواهر بی‌نظیر از ایده خلاقانه این مرحله آغاز می‌شود. طراح طلا و جواهر با بررسی نیازها و ترندهای برتر روز و با استفاده از ذهن خلاق خود طرحی را خلق می‌کند، این طرح مورد ارزیابی اولیه توسط متخصصین قرار می‌گیرد و پس از قبول شدن آن وارد مراحل بعدی می‌شود.
 

طراحی با نرم‌افزارهای CAD
پس از آنکه طرح اولیه توسط طراح به صورت دستی خلق شد، در مرحله دوم برای بهبود کیفیت و ایجاد جزییات با دقت بالاتر از نرم‌افزارهای CAD استفاده می‌کنند. در این مرحله طرح توسط نرم‌افزار به صورت دقیق طراحی می‌شود. 
 

پرینت
در این مرحله خروجی که توسط نرم‌افزار ایجاد شده است، به صورت نمونه اولیه سه بعدی با رزین تولید می‌شود، تا اگر نیازی به اصلاح و تغییری داشته باشد قبل از نمونه نهایی ایجاد شود. درواقع پرینت سه بعدی برای شما قطعه‌ای رزینی را آماده می‌کند که شما می‌توانید از آن در مرحله ریخته‌گری استفاده کنید.
 

ریخته‌گری
مرحله ریخته‌گری این امکان را به طلاساز می‌دهد تا در مدت زمان کم طلاها را به وسیله قالب نهایی در تیراژ بالا آماده کند. در این مرحله برای ایجاد نمونه از موم استفاده می‌شود. موم را درون قالب می‌ریزند تا شکل قالب را به خود بگیرد. بعد از آنکه مدل مومی به دست آمد، آن‌ها را درون سیلندرهای مخصوصی قرار می‌دهند و اطراف آن را با استفاده از گچ مخصوص می‌پوشانند و درون دستگاه هواگیر می‌گذارند تا حفره‌های احتمالی آن از بین برود. پس از دادن حرارت به موم و از بین رفتن آن‌، یک فضای خالی به شکل قطعه جواهر موردنظر درون گچ ایجاد می‌شود. بعد از این مراحل فرآیند ذوب و قالب شروع می‌شود. در واقع قالب از موم خالی می‌شود و قالب همراه با طلای ذوب شده وارد کوره می‌شود. بعد از سرد شدن قالب‌ها، گچ دور آن شکسته می‌شود و طلای آن خارج می‌شود.
 

پرداخت
در این مرحله طلاهای به دست آمده از داخل قالب را به وسیله پولیش طلا و جواهر صیقل می‌دهند و سطح آن را صاف و براق می‌کنند. پولیش می‌تواند هم به صورت دستی و هم به صورت ماشینی انجام می‌شود.


 

آبکاری
به طور کلی آبکاری موجبات درخشندگی طلا و جواهر را فراهم می‌آورد. همچنین آبکاری سبب می‌شود طلا و جواهر در برابر خراش و کدر شدن مقاوم باشد.
 

کنترل نهایی
در مرحله آخر باید کنترل نهایی و کیفی انجام شود. این مرحله به سه شکل اندازه‌گیری، بازرسی مکانیکی و بازرسی بصری انجام می‌شود و از آن‌جایی که هر برند طلا و هر طلاسازی استانداردها و معیارهای مخصوص به خود را دارد، این سطح کیفی در هر برند کمی با دیگری متفاوت است.
اگر به زمینه ساخت طلا و جواهرات علاقه دارید، دوره ساپورت‌گذاری طلا و جواهر با نرم‌افزار ماتریکس برای پرینتر سه بعدی را در آکادمی گوهر ایران از دست ندهید.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش