زمرد

زمرد که با رنگ سبز رنگ خود قلب‌ها را تسخیر می‌کند، گوهری بسیار کمیاب است. این گوهر از نظر گوهرشناسی به خانواده بریل‌ها تعلق دارد و دارای سختی ۷/۵_۸ در مقیاس MOHS است. زمرد تحت تاثیر عناصری همچون وانادیوم و کروم، رنگ سبز باشکوهی به خود می‌گیرد. تیم آکادمی گوهر ایران در ادامه به بررسی زمرد، می‌پردازد.

 

زمرد

اسم زمرد از واژه یونانی (Smaragdus) به معنای گوهر سبز رنگ گرفته شده‌است. با وجود آنکه اکثریت زمرد را با رنگ سبز می‌شناسند، اما باید دانست که این گوهر قیمتی در بازه رنگی سبز-آبی تا سبز پررنگ در طبیعت پیدا می‌شود.

 

انواع زمرد

زمرد در دو نوع طبیعی و مصنوعی وجود دارد. زمرد طبیعی یکی از گران قیمت‌ترین سنگ‌های پیدا شده توسط انسان است. زمرد مصنوعی در آزمایشگاه‌ها و به دست انسان تولید می‌شود و دارای خواص فیزیکی و ساختار شیمیایی مشابه نمونه طبیعی خود است. پر واضح است که زمرد مصنوعی قیمتی به مراتب پایین‌تر از زمرد طبیعی دارد. یکی از مواردی که باید به آن توجه داشت این است که تشخیص زمرد طبیعی از زمرد مصنوعی با چشم غیرمسلح ممکن نیست و تنها یک گوهرشناس خبره می‌تواند این دو سنگ را از هم تشخیص دهد. پس بنابراین ناآگاهانه دست به خرید زمرد نزنید. چراکه در صورت عدم شناخت و نداشتن آگاهی، این امکان وجود دارد که به جای زمرد یک شیشه رنگی یا پریدوت را خریداری کنید.

 

نکاتی که هنگام خرید زمرد باید به آن توجه کنید

قبل از خرید زمرد به این چهار نکته توجه داشته باشید:

رنگ

در بهترین حالت زمرد باید به رنگ سبز خالص به همراه سایه‌های سبز مایل به آبی باشد. رنگ سبز زمرد باید به صورت یکنواخت در سطح این گوهر دیده شود. توجه داشته باشید که زمردهایی که در آن‌ها رنگ زرد یا آبی به وفور دیده‌ می‌شود را خریداری نکنید. 

درجه پاکی

وجود ناخالصی‌ها تنها زمانی بر ارزش زمرد تاثیر می‌گذارند که باعث کدر شدن این گوهر شوند.

تراش

به طور معمول جهت برش زمرد از روش‌های مورد استفاده برای برش الماس استفاده می‌شود. محبوب‌ترین برش‌های الماس برش پرنسس، گرد برلیان، بیضی و مارکیز است. برش مستطیلی هم وجود دارد که به برش زمرد معروف است. این مخصوص، درخشش کم‌تری به سنگ زمرد می‌دهد.

وزن بر حسب قیراط

گوهر زمرد را می‌توان در قیراط‌های متفاوت خریداری کرد. مسلماً هرچه قیراط سنگ بیشتر باشد، ارزش و قیمت آن نیز بیشتر است.  

 

نحوه نگهداری زمرد

جهت محافظت از زمرد موارد زیر را در نظر داشته باشید:

قرار دادن زمرد در معرض نور و حرارت باعث ایجاد آسیب به آن می‌شود. (زمرد خود را در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید.)

جواهرات زمرد خود را ابتدا در کیسه پارچه‌ای قرار داده و بعد آن را در کنار سایر جواهرات خود قرار دهید؛ چرا که ممکن است سایر جواهرات شما به زمرد برخورد کند و باعث ایجاد خط بر روی آن شود.

وجود لوسیون‌ها، روغن‌ها و یا عطر سبب کاهش درخشندگی زمرد می‌شود.

جهت تمیز کردن جواهرات زمردی خود می‌توانند از محلول آب گرم و مواد شوینده ملایم استفاده کنید. با استفاده از یک مسواک کاملاً نرم سطح آن را تمیز کنید و با پارچه بدون پرز یا حوله میکروفیبر آن را خشک کنید.

جهت شناخت بیشتر زمرد دوره گوهرشناسی سنگ‌های رنگی را از دست ندهید.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش