آمیتیست و ویژگی‌های مربوط به آن

اولین ویژگی که آمیتیست را از سایر گوهر سنگ‌های رنگی دیگر جدا می‌کند، رنگ بنفش آن است. در صورتی که رنگ بنفش از جمله رنگ‌های مورد علاقتان است استفاده از جواهرات دارای آمیتیست به شما توصیه می‌شود. تیم آکادمی گوهر ایران ایران دی این مقاله به بررسی آمیتیست و ویژگی‌های آن می‌پردازد.

آمیتیست

آمیتیست از جمله سنگ‌های خانواده کوارتز است و دارای فرمول شیمیایی همانند آن‌هاست. ضریب سختی آمیتیست در مقیاس Mohs همانند کوارتز 7 است در نتیجه گوهری سخت و مقاوم است. کوارتز را می‌توان به رنگ بنفش مایل به قرمز تا بنفش مایل به آبی مشاهده کرد.

نحوه تشخیص آمیتیست طبیعی از تقلبی

با وجود آنکه سنگ آمیتیست به فراوانی در طبیعت یافت می‌شود، اما اگر مراقب نباشید ممکن است به جای آن سنگ تقلبی خریداری کنید. جهت تشخیص سنگ اصل از نمونه تقلبی آن نیاز به یک گوهرشناس خبره است تا شما را در این زمینه یاری کند. با این‌حال مواردی به صورت کلی وجود دارد که شما می‌توانید هنگام خرید به آن توجه کنید. آمیتیست واقعی رنگ بنفش یکنواختی ندارد و در آمیتیست تقلبی رنگ آن به صورت کاملاٌ یکنواخت دیده می‌شود. زمانی که نور از آمیتیست اصل عبور می‌کند، این سنگ همانند منشور عمل کرده و نور را به طیف‌های رنگی مختلفی در می‌آورد و باید دانست که در انواع مصنوعی آمیتیست این چنین نیست. در آمیتیست طبیعی حفرات مطابق با رنگ سنگ دیده می‌شود که معمولاٌ در آمیتیست مصنوعی چنین نیست.

نکات مهمی که در خرید آمیتیست باید به آن توجه کنید

به طور کلی 4 ویژگی مهم وجود دارد که باید هنگام خرید آمیتیست به آن توجه کنید و باید بدانید که این 4 مورد در قیمت گوهرسنگ نیز موثرند. این 4 عامل عبارتند از:

رنگ

رنگ این گوهر می‌تواند در بازه‌ای از بنفش تیره تا روشن دیده شود. هرچه رنگ آمیتیست به سمت رنگ بنفش تیره برود، ارزش آن بیشتر است. علاوه بر رنگ به رنگ درخشش هم باید توجه کرد این رنگ درخشش می‌تواند از رنگ رز، قرمز تا آبی تغییر کند. یکی از باارزش‌ترین سنگ‌های آمیتیست بنفش تیره سیبری است.

وضوح

آمیتیست طبیعی به صورت شفاف یا نیمه شفاف دیده می‌شود. این سنگ دارای اینکلوژن است، اما به صورت محدود. در بیشتر موارد این اینکلوژن‌ها با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند. همچنین آمیتیست‌هایی که دارای اینکلوژن‌هایی به رنگ‌های دیگر هستند، از ارزش پایین‌تری برخورداراند.

برش

شما می‌توانید آمیتیست را به هر مدلی که می‌خواهید برش دهید. برش‌های گرد، قطره اشکی، پرنسس در آمیتیست دیده می‌شود؛ اما مربع بیشترین نوع برش در آمیتیست است. توجه داشته باشید نوع برش بر بزرگ جلوه دادن گوهرسنگ بسیار تاثیر دارد. معمولا برش به صورت مارکیز سبب بزرگ‌تر دیده شدن سنگ می‌شود.

قیراط

برخلاف دیگر گوهرسنگ‌ها در آمیتیست عامل قیراط تاثیر چشمگیری در قیمت آن ندارد.

نحوه نگهداری از جواهرات دارای آمیتیست

با وجود آنکه آمیتیست خود سنگی سخت است اما بهتر است که هر چند وقت یک بار آن را جلا دهید تا از خراش‌های عمیق احتمالی بر روی آن جلوگیری کنید. قرار گرفتن طولانی در معرض نور سبب محو شدن رنگ آن می‌شود.جواهرات دارای آمیتیست خود را در معرض سرما یا گرمای شدید قرار ندهید؛ چراکه سبب شکست آن می‌شوید.

جهت شناخت بیشتر زمرد دوره گوهرشناسی سنگ‌های رنگی را از دست ندهید.

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش