توپاز

وقتی در مورد گوهرهای رنگی صحبت می‌کنیم، قبل از برش و شکل آن‌ها رنگ این گوهرها است که به چشم می‌آید. توپاز از جمله گوهرهای رنگی است که دارای طیف گسترده‌ای از رنگ‌هاست و با هر سلیقه‌ای می‌توان رنگی از آن را انتخاب کرد. تیم آکادمی گوهر ایران قصد دارد تا در این مقاله شما را با توپاز این گوهر سنگی زیبا آشنا کند.

 

توپاز 

نام توپاز از جزیره‌ای یونانی به نام توپازیوس در دریای سرخ گرفته شده است. باید به این مورد اشاره کرد که برخلاف آنکه توپاز در برابر خراش مقاوم است، در برابر ضربه از مقاومت چندانی برخوردار نیست. این گوهر سنگ در مقیاس MOHS عدد ۸ را به خود اختصاص می‌دهد. به علت فراوانی که این سنگ در طبیعت دارد، به نسبت دارای قیمت مناسبی است. از برگانزا می‌توان به عنوان یکی از توپازهای معروف نام برد.

 

تفاوت توپاز اصل و تقلبی 

همیشه این نگرانی وجود دارد که افراد سودجو به جای توپاز اصل به افراد نا آگاه کوارتز دهند. هرچند در راستای خرید هر گوهرسنگی باید از گوهرشناس خبره کمک گرفت، اما مواردی برای تشخیص این امر وجود دارد که در ادامه برایتان شرح می‌دهیم. اولین موردی که باید به آن توجه کنید این است که توپاز اصل می‌تواند بر روی شیشه خراش بیندازد این در حالی‌ست که کوارتز نمی‌تواند. این مورد را نیز در نظر داشته باشید که توپاز الکتریسیته را بخود جذب می‌کند پس بنابراین با مالش آن به وسیله پارچه پشمی کاغذ را جذب می‌کند.

 

 

هنگام خرید جواهرات دارای توپاز باید به چه نکاتی توجه کرد:

رنگ، شفافیت، وزن بر حسب قیراط و تراش از جمله مواردی هستند که در هنگام خرید جواهرات دارای توپاز باید به آن‌ها توجه کرد.

رنگ

رنگ یکی از عواملی است که در قیمت توپاز نقش بسزایی دارد. با وجود آنکه رنگ آبی توپاز یکی از محبوب‌ترین‌ رنگ‌های این گوهر است اما رنگ قرمز آن کمیاب‌تر و گران قیمت‌تر است. برخی از انواع توپاز دارای دو رنگ‌اند و به توپاز دو رنگ معروف هستند. رنگ زرد توپاز دارای بیشترین فراوانی و رنگ قهوه‌ایی آن دارای پایین‌ترین قیمت در بین دیگر رنگ‌ها است. 

پاکی

هرچه توپاز شفاف‌تر باشد و بهتر نور را از خود عبور دهد، دارای درجه کیفی بهتری است و قیمت بالاتری نیز دارد. 

تراش

سنگ توپاز را به اشکال مختلف می‌توان برش داد، اما غالباٌ به صورت کشیده و بیضی شکل برش داده می‌شود. همچنین می‌توان گفت برش گرد و مربعی هم در توپاز زیبا می‌شود.

 

وزن بر حسب قیراط 

توپاز را در اندازه‌های مختلف می‌توان سفارش داد. سنگ‌های بالاتر از ۱۰ قیراط معمولاً از قیمت بالاتری برخوردارند.

 

نحوه نگهداری جواهرات دارای توپاز

اولین موردی که باید در حفظ جواهرات دارای توپاز به خاطر داشته باشید این است که به صورت مرتب آن تمیز کنید. توجه داشته باشید که در مرحله آخر پس از زدن عطر، لوسیون و لوازم آرایشی از جواهرات دارای توپاز استفاده کنید. گرمای شدید موجب تغییر رنگ توپاز می‌شود پس بنابراین جواهراتی که دارای این گوهر هستند را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. به یاد داشته باشید که قرارگیری توپاز در کنار سایر جواهرات می‌تواند بر روی آن خراش بیاندازد، پس آن را در کیسه‌ای پارچه‌ای قرار دهید و بعد آن را در جعبه جواهر خود بگذارید.

 

برای آشنایی جامع با انواع گوهرهای رنگی دوره گوهرشناسی سنگ‌های رنگی را از دست ندهید.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش