اُپال

اُپال یک سنگی قیمتی، کمیاب و خیره کننده است که قرن‌ها بشر را مجذوب خود کرده و با رنگ منحصر به فرد خود شناخته می‌شود، این گوهر بی‌نظیر با مجموعه ای از رنگ‌های درخشان رنگین کمانی که با جابجایی سنگ قیمتی تغییر می‌کنند و تغییر رنگ می‌دهند، مشخص می‌شود. اُپال گوهری گرانبها است که جایگاه ویژه‌ای در دنیای گوهرشناسی و جواهرات دارد. تیم آکادمی گوهر ایران در ادامه این مقاله شما علاقمندان را با اُپال این گوهر بی‌نظیر آشنا می‌کند.

اُپال

عمدتاً اُپال در لایه‌های سنگ‌های رسوبی به‌ویژه در ذخایر ماسه‌سنگ و سنگ آهن تشکیل می‌شود. این گوهر دارای یک شکل آمورف سیلیس است که از نظر شیمیایی شبیه کوارتز بوده و  حاوی مقدار قابل توجهی آب در ساختار معدنی خود است. تشکیل عقیق زمانی اتفاق می‌افتد که آب حامل سیلیس به شکاف‌ها و حفره‌های زمین نفوذ کند. آب به تدریج تبخیر می‌شود و رسوبی سیلیسی از خود به جای می‌گذارد. با گذشت زمان، این رسوبات لایه‌هایی تشکیل می‌دهند و به اُپال تبدیل می‌شوند. طیف رنگی منحصر به فرد که به نام اپالسنس معروف است به دلیل چینش ذره‌های ریز سیلیسی در ساختار این گوهر است. نور از میان این ذرات شکسته شده و آن را به رنگ‌های مختلف می‌شکند، اندازه و نحوه قرار گرفتن ذرات رنگ‌های نمایش داده شده را تعیین می‌کنند.

 

انواع اُپال

اُپال‌ها بر اساس رنگ، طرح و محل پیدایش انواع مختلفی دارند. در ادامه با برخی از محبوب‌ترین انواع این گوهر آشنا می‌شویم:

 

  • اُپال سفید: این نوع از اُپال به عنوان اُپال شیری نیز شناخته می‌شود. سفید رایج‌ترین رنگ در میان این نوع گوهر است که با طیف رنگی سفید یا خاکستری روشن مشخص دیده می‌شود. 
  • اُپال سیاه: کمیابترین و با ارزش‌‌ترین نوع اُپال‌ها هستند و با رنگ آبی تیره یا سبز تیره دیده می‌شوند. 
  • بولدر اُپال: این اُپال‌ها در سنگ‌های آهنی تعبیه شده‌اند و به این صورت است که لایه‌های اُپال در داخل شکاف‌ها و شکاف‌های سنگ تشکیل می‌شود. 
  • اُپال آتشی: نام دیگر این گوهر اُپال مکزیکی است، این گوهر شفاف تا نیمه شفاف به رنگ‌های زرد، نارنجی یا قرمز دیده می‌شود. 
  • اُپال کریستال: این گوهر شفاف به نور اجازه عبور ‌داده و ایجاد طیف رنگی مختلف را افزایش می‌دهد.

 

اُپال قرمز آتشین از مکزیک، اُپال سیاه از استرالیا، یا یک اُپال سفید شیری از اتیوپی، هر اُپال جذابیت و زیبایی منحصر به فرد خود را دارد.

 

 

اُپال در جواهرات 

اُپال یک سنگ قیمتی همه کاره است که می‌‌توان آن را به اشکال و اندازه‌های مختلف تراش و صیقل داد. اغلب برای ایجاد رنگ‌های بیشتر این گوهر را به صورت کابوشون تراش می‌دهند. طیف رنگی غنی و گسترده در اُپال آن را به انتخابی محبوب برای انواع جواهرات از انگشتر و گردنبند گرفته تا دستبند و گوشواره تبدیل کرده است.

 

نحوه نگهداری اُپال

اُپال در مقایسه با بسیاری از سنگ‌های قیمتی دیگر نرم‌تر و شکننده‌تر است، بنابراین نیاز به مراقبت و نگهداری مناسب دارد. این گوهر را باید از قرار گرفتن در معرض دماهای شدید، مواد شیمیایی و ضربه‌های سخت حفظ کنید. برای تمیز کردن جواهرات اُپال، از آب گرم صابون و یک پارچه نرم استفاده کنید. 

 

برای آشنایی جامع با انواع گوهرهای رنگی دوره گوهرشناسی سنگ‌های رنگی را از دست ندهید.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش