عقیق

عقیق سنگی قیمتی و زیباست که قرن‌ها در جواهرات مورد استفاده قرار گرفته است. این گوهر یک کانی از خانواده کوارتز است. عقیق در سنگ‌های آتشفشانی و دگرگونی تشکیل می‌شود و در طیف وسیعی از رنگ‌ها و الگوها وجود دارد. علاوه بر سنگ‌های آتشفشانی و دگرگونی عقیق‌ها در شرایطی می‌توانند در میان سنگ‌های رسوبی مانند دولومیت و سنگ آهک نیز شکل بگیرند. این گوهر سنگ قیمتی با ویژگی‌های منحصر به فرد خود شناخته شده است و آن را به انتخابی محبوب برای طراحان جواهرات تبدیل کرده است. در ادامه این مقاله تیم آکادمی گوهر ایران سعی بر آن دارد تا شما علاقمندان را با عقیق، این گوهر بی‌نظیر آشنا کند.

 

عقیق

هزاران سال است که عقیق در جواهرات مورد استفاده قرار می‌گیرد و قدمت آن به تمدن‌های باستانی مانند مصری‌ها، یونانی‌ها و رومی‌ها می‌رسد. در دوره رنسانس، عقیق به یک سنگ قیمتی محبوب برای کنده کاری و کامئو تبدیل شد. این سنگ قیمتی یکی از اکسسوری‌ها و گوهر سنگ‌های محبوب در میان اشرافیان بوده است. در قرن نوزدهم، جواهرات عقیق برای مردان و زنان بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفت. طراحان جواهرات دوران ویکتوریا از عقیق در سنجاق‌‌ها، گردنبند‌ها، دستبندها و ترکیب آن با سایر سنگ‌های قیمتی مانند الماس و مروارید استفاده می‌کردند. 

 

انواع عقیق

عقیق دارای طیف وسیعی از رنگ‌ها و طرح‌ها است. سنگ عقیق به صورت لایه‌ای شکل می‌گیرد و هر لایه می‌تواند رنگ و طرح متفاوتی داشته باشد. برخی از محبوب‌ترین انواع عقیق عبارتند از:

  •  عقیق توری آبی: این نوع عقیق به نوارهای آبی و سفید ملایمش معروف است و اغلب در گردنبند، دستبند و گوشواره استفاده می‌شود.
  • عقیق خزه‌ای: این عقیق دارای زمینه‌ای سبز رنگ با ورقه‌های خزه مانند است و اغلب در حلقه‌ها و آویزها استفاده می‌شود.
  • عقیق آتشین: این عقیق ظاهری همانند آتش که رنگ‌های کمانی شبیه شعله‌های آتش دارد، است و اغلب در حلقه‌ها و گردنبندها استفاده می‌شود.
  • عقیق بوتسوانا: این عقیق دارای زمینه قهوه‌ای مایل به صورتی با نوارهای سفید و خاکستری است و اغلب در گردنبندها و دستبندهای مهره‌دار استفاده می‌شود.
  • عقیق دندریتیک: این عقیق دارای لکه‌هایی شبیه سرخس است و اغلب در حلقه‌ها و آویزهای کابوشون استفاده می‌شود.

 

 

مراقبت از جواهرات عقیق

عقیق یک سنگ قیمتی نسبتاً سخت، با درجه سختی Mohs 6.5-7.5 است. با این حال که این گوهر در زمره سنگ‌های سخت و مقاوم قرار می‌گیرد اما همچنان می‌تواند مورد خراش قرار گیرد، بنابراین بسیار مهم است که از جواهرات عقیق خود با احتیاط نگهداری کنید. عقیق را باید در یک پارچه نرم یا کیسه جواهرات نگهداری کنید تا آن را از خراش و آسیب‌های دیگر مورد محافظت قرار دهید. جهت تمیز کردن عقیق می‌توان آن را با آب گرم و صابون همراه با یک برس نرم تمیز کرد. در نظر داشته باشید که جهت تمیز کردن آن از استفاده مواد شیمیایی یا پاک کننده‌های اولتراسونیک خودداری کنید، چرا که این موارد می‌توانند به این گوهر سنگ آسیب برسانند. شما می‌توانید با مراقبت مناسب، از جواهرات عقیق خود برای سالیان متمادی استفاده کنید.

 

برای آشنایی بیشتر با گوهرهای رنگی دوره‌ی گوهرشناسی کاربردی سنگ‌های رنگی آکادمی گوهر ایران را از دست ندهید.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش