سبک های طراحی جواهرات

سبک های طراحی جواهرات در طول تاریخ مورد تغییر و تکامل بسیار قرار گرفته است. این تغییرات در دوره‌های مختلف منعکس کننده فرهنگ‌ها، جنبش‌های هنری بوده است. سبک‌های طراحی جواهرات با الهام گرفتن از تمدن‌های باستانی تا زیبایی‌شناسی ساده و مینیمال دوران معاصر، به طور مداوم تغییر کرده است. در این مقاله تیم آکادمی گوهر ایران سعی دارد تا شما علاقمندان را با دنیای جذاب سبک‌های طراحی جواهرات آشنا سازد.

سبک های طراحی جواهرات

سبک‌های طراحی جواهرات در طول قرن‌ها تکامل یافته‌اند و تأثیرات فرهنگی، اجتماعی و هنری را منعکس می‌کنند. ویژگی‌های منحصربه‌فرد و انتخاب‌های زیبایی‌شناختی هر دوره، اثری محو نشدنی در هنر جواهرسازی بر جای گذاشته است. اگر بخواهیم به اختصار از مهم‌ترین سبک‌های طراحی جواهرات نام ببریم باید به سبک‌های زیر اشاره داشت:

باروک اکستراواگانزا (Baroque Extravaganza)

دوران باروک (قرن هفدهم تا هجدهم) با تغییر چشمگیری در طراحی جواهرات همراه بود. در این دوره با الهام از هنر و معماری، جواهرات در مقیاس بزرگتر دیده شدند و دارای خطوط منحنی و عدم تقارن بودند. در این دوره مرواریدها، الماس‌ها و سنگ‌های قیمتی رنگارنگ که اغلب در نقره یا طلا قرار می‌گرفتند بیشتر از قبل مورد علاقه قرار گرفت.

ویکتوریا

دوران ویکتوریا (قرن 19) شاهد تجدید حیات جواهرات بود. عشق ملکه ویکتوریا به همسرش، پرنس آلبرت، بر روند طراحی جواهرات تأثیر گذاشت. نمادها نقش مهمی را در این دوره ایفا کردند، طراحی در این دوره با نقش‌هایی مانند قلب، گل، مار و پرندگان که نشان دهنده عشق، وفاداری و یادآوری بودند همراه بود. با این حال، پس از مرگ شاهزاده آلبرت در سال 1861 و تایید لباس عزای ملکه، جواهرات عزاداری سیاه مرسوم شدند. جواهرات دوره  وسطی ویکتوریایی یا دوره بزرگ از کهربای سیاه، عقیق و شیشه سیاه ساخته می‌شدند. 

Art Nouveau

در آغاز قرن بیستم، جنبش Art Nouveau رویکرد جدیدی به طراحی جواهرات آورد. جواهرات Art Nouveau با الهام از فرم‌های طبیعی و خطوط روان، منحنی‌های شیاردار و نقوش برگرفته از گیاهان، حشرات و موجودات افسانه‌ای همراه بود. در این دوره سنگ‌های قیمتی نقش ثانویه‌ای برای تأکید بر اشکال ارگانیک داشتند. موادی مانند شیشه، مینا و ... مورد توجه قرار گرفت و استفاده از فلزات غیر گران‌بها شهرت بیشتری یافت.

Art Deco

این سبک در دهه 1920 ظهور کرد و با اشکال هندسی، خطوط و تمرکز بر تقارن شکل گرفت. در واقع سبک طراحی بازتاب مدرنیزاسیون آن دوره بود. در این دوره جواهرات با رنگ‌های جسورانه، مواد متضاد و الگوهای پیچیده ظاهر شدند. سنگ‌های قیمتی مورد استفاده در این سبک شامل الماس، زمرد و یاقوت بودند که اغلب در پلاتین قرار می‌گرفتند. جواهرات آرت دکو همواره از زرق و برق، ظرافت و حس تجمل خاص خود برخوردار بودند.

سبک معاصر
در طراحی جواهرات معاصر، فردیت و هویت شخصی از اهمیت بالایی برخوردار است. سبک‌های مختلف در کنار هم قرار گرفتند تا مطابق با سلایق و ترجیحات افراد طرح مورد نظرشان را خلق کنند. مینیمالیسم بر خطوط، سادگی و ظرافت تمرکز دارد. در دوره معاصر جواهرات ارگانیک بیشتر از پیش مورد توجه قرار گرفتند وطرح‌های آوانگارد مرزها و مفاهیم زیبایی را به چالش می‌کشیدند.


برای آشنایی بیشتر در خصوص در طراحی می‌توانید مقاله بازار کار طراحی طلا و جواهرات را مطالعه کنید.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش