رنگ سنگ های قیمتی و عوامل تاثیر گذار بر آن

در دنیای جواهرات، سنگ‌های قیمتی با رنگ‌های خیره کننده خود، قرن‌ها بشریت را مجذوب خود کرده‌اند. از رنگ آبی یاقوت کبود گرفته تا سبز زمرد، رنگ‌های خیره کننده این سنگ‌های قیمتی گواهی بر هنر و مهارت در خلق آن‌هاست. اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که این رنگ‌ها چگونه شکل می‌گیرند؟ در این مقاله، تیم آکادمی گوهر ایران به دنیای شگفت‌انگیز سنگ‌های قیمتی می‌پردازد و فرآیندهای زمین‌شناسی، عناصر کمیاب و مداخلات انسانی را که به شکل‌بندی رنگ‌های موجود در سنگ‌های قیمتی کمک می‌کنند، بررسی می‌کند.

رنگ سنگ های قیمتی در جواهرات
برای درک چگونگی ایجاد رنگ سنگ‌های قیمتی، ابتدا باید شکل گیری زمین شناسی آن‌ها را بررسی کنیم. بیشتر سنگ‌های قیمتی در اعماق پوسته زمین تحت فشار و گرمای شدید تشکیل می‌شوند. وجود مواد معدنی و عناصر خاص در طول تشکیل آن‌ها نقش اساسی در تعیین رنگ آن‌ها دارد. به عنوان مثال، رنگ سبز زمرد از حضور کروم یا وانادیوم و رنگ آبی یاقوت کبود از مقدار کمی آهن و تیتانیوم حاصل می‌شود. 

نقش ساختار کریستالی 
ساختار کریستالی یک سنگ قیمتی نیز بر رنگ آن تأثیر می‌گذارد. سنگ‌های قیمتی از ساختارهای شبکه کریستالی مختلفی تشکیل شده‌اند که می‌توانند به طور انتخابی طول موج‌های خاصی از نور را جذب و منعکس کنند. این جذب انتخابی باعث ایجاد رنگ‌های متمایز مشاهده شده در سنگ‌های قیمتی مختلف می‌شود. به عنوان مثال، رنگ قرمز یاقوت سرخ را می‌توان به وجود کروم نسبت داد که نور سبز و آبی را جذب می‌کند و اجازه می‌دهد فقط نور قرمز منتقل شود.

تاثیر عناصر کمیاب
عناصر کمیاب موجود در یک سنگ قیمتی می‌توانند رنگ آن را به میزان قابل توجهی تغییر دهند. حتی مقادیر اندکی از عناصر خاص می‌تواند تغییرات قابل توجهی ایجاد کند. به عنوان مثال، وجود ناخالصی‌های آهن در کوارتز باعث ایجاد رنگ‌های بنفش غنی آمتیست می‌شود. به همین ترتیب، اثر متقابل ناخالصی‌های مس و آهن باعث ایجاد رنگ‌های جذاب آبی و سبز فیروزه‌ای می‌شود.

دخالت انسان 
علاوه بر عوامل طبیعی، دخالت انسان در ایجاد و تقویت رنگ سنگ‌های قیمتی نقش بسزایی دارد. تکنیک‌هایی مانند عملیات حرارتی، تابش و پوشش معمولا برای افزایش اشباع رنگ یا تغییر رنگ سنگ‌های قیمتی استفاده می‌شود. برای مثال، عملیات حرارتی یاقوت کبود زرد می‌تواند رنگ آن‌ها را تشدید کند، در حالی که تابش می‌تواند الماس‌های کم‌رنگ را به نگین‌های آبی تبدیل کند.

پدیده پلوکرویسم 
Pleochroism یک ویژگی منحصر به فرد است که توسط سنگ‌های قیمتی خاص به نمایش گذاشته می‌شود، جایی که وقتی از زوایای مختلف به آن‌ها نگاه می‌شود رنگ‌های مختلفی را نشان می‌دهند. این پدیده نتیجه ساختار کریستالی و خواص نوری سنگ قیمتی است. نمونه‌های قابل‌توجهی از سنگ‌های قیمتی پلوکروئیک عبارتند از الکساندریت که در نور روز سبز و در نور رشته‌ای قرمز و یولیت که سایه‌های آبی و بنفش را از زوایای مختلف نشان می‌دهد.

سنگ‌های قیمتی مصنوعی و تکرار رنگ
پیشرفت‌های فناوری باعث ایجاد سنگ‌های قیمتی مصنوعی شده است که ظاهر و رنگ سنگ‌های قیمتی طبیعی را از نزدیک تقلید می‌کنند. سنگ‌های قیمتی مصنوعی از طریق روش‌های مختلفی از جمله در دمای بالا با فشار بالا (HPHT) و رسوب بخار شیمیایی (CVD) ایجاد می‌شوند. این فرآیندها امکان کنترل دقیق رنگ سنگ قیمتی را فراهم می‌کند و در نتیجه سنگ‌های مصنوعی با رنگ‌‌های ثابت ایجاد می‌شود.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش